logo
Hovedmeny


Backgammon på skolen
Av Hall Skaara, 25. Februar 2016 05:21
Sist endret 25. Februar 2016 05:34
 

Tore Christian Helliesen fra Stavanger Backgammonklubb er lærer ved Bore skole. Da femte- og sjetteklasse nylig hadde leseuke, benyttet Tore anledningen til å introdusere elevene til backgammon. Dette var så interessant at selv USAs backgammonforbund ønsket å skrive en artikkel om initiativet i deres tidsskrift Primetime. Også vi vil selvsagt vite mer om Tores prosjekt, og har intervjuet ham for å få mer innsikt i backgammonaktivitetene under leseuka på Bore skole.


«Hensikten med leseuka, er å få elevene til å lese mer og til å sjekke at de har forstått det de har lest,» forteller Tore. «Vi startet med å dele elevene inn i seks grupper som bestod av 21 barn hver. Deretter fordelte vi dem på forskjellige aktiviteter som startet med at de først måtte lese en tekst i fem minutter.»

Tore forteller at en av aktivitetene var backgammon. I fjor leste de instruksjonene til spillet «Den forsvunnede diamant», og de skulle deretter forsøke å spille spillet basert på instruksjonene de hadde lest. «Jeg ønsket at de skulle bli introdusert et litt mer utfordrende spill i år, og da var det naturlig at valget falt på backgammon siden det er et spill jeg brenner for,» forteller Tore.

Det var kanskje litt for mye forlangt at elevene skulle lære spillet uten noen form for instruksjon. Tore startet derfor med å gi en kort introduksjon til backgammon på megabrettet han laget i forbindelse med NM. Basisreglene ble gjennomgått, men kubehåndtering ble ikke berørt. «Det ville nok vært litt for avansert for dem å forsøke å lære seg kuben på så kort tid,» forteller Tore. «Det viste seg imidlertid at noen av dem allerede visste hvordan den brukes, og da elevene senere spilte mot hverandre tillot jeg dem å benytte kuben dersom begge spillerne ønsket det. Under fellesseansen rundt megabrettet viste vi lærerne dem åpningskast, spilte litt midtspill og demonstrerte hvordan bear-off fungerer.»

Etter introduksjonen satte elevene seg ned for å lese over backgammonreglene. De fikk fem minutter på å lese disse. «Jeg hentet utdrag fra reglene som ligger på hjemmesidene til de danske og norske backgammonforbundene. Dessuten skrev jeg litt selv.» Elevene var nå klare til å spille mot hverandre og 60 minutter ble totalt avsatt til økten som hver av de seks gruppene gjennomførte. «Vi hadde lærere som hjalp elevene dersom de hadde spørsmål underveis,» forteller Tore.

«Vi hadde tolv brett for anledningen. Skolen hadde kjøpt inn tre av dem og jeg bidrog med en del av mine private brett. Av disse var det fire store turneringsbrett. I tillegg spilte også elevene på mitt megabrett.» Tore forteller at dette brettet måler hele 184 x 136 cm og hver brikke er 13 cm i diameter! «Elevene syntes det var kjempegøy å spille på dette brettet, og her spilte de to mot to.» Tore gir litt mer detaljer om megabrettet: «Det var tiltenkt hagen hjemme, og for å være ærlig, er jeg glad for at NM ble arrangert i Stavanger. Uten dette mesterskapet hadde jeg kanskje ikke hatt nok motivasjon til å fullføre prosjektet. Nå om vinteren har jeg brettet stående i biblioteket hjemme.»

Tore forteller at backgammonaktiviteten ble veldig godt mottatt. «Det var stor entusiasme da de spilte,» forteller han. «Det ble nok primært løpespill og stor fokus på høye terningkast, men mange syntes hektet på spillet. Da timen var over, var det faktisk vanskelig å få elevene til å avslutte spillene. Noen ønsket også kopi av reglene slik at de kunne ta de med hjem for å spille mot foreldrene.»

Det er ikke første gang backgammon er et tema på Bore skole. «I fjor hadde jeg tre klasser i sløyd. Da laget vi 60 trebrett,» forteller Tore. «Dessuten hadde vi lærere et sosialt arrangement. Hver lærer måtte bidra med en aktivitet, og jeg valgte selvsagt backgammon.» Tore forteller at det var stor interesse for spillet også blant lærerne. «Mange hadde sett brettet før, men ante ikke hvordan spillereglene var. Andre mente at spillet kun dreiet seg om flaks. Jeg argumenterte ikke mot dem, men sa kun at de måtte spille først og deretter gjøre seg opp en mening. Alle forstod etter hvert at det var et ferdighetsspill,» ler Tore.

Backgammon var m.a.o. en stor suksess blant elevene på Bore skole. Sjakkmiljøet i Norge har i mange år hatt et prosjekt gående som ble kalt «skolesjakk». Kanskje NBgF burde vurdere «skolebackgammon»? Tore har vist at elevene definitivt er mottakelige for spillet.




nbgf.no - NORGES BACKGAMMONFORBUND