logo


Norgescup kastes i gang med online mellomklasseturnering #1 fredag 28. januar
Av Thorleif Reisvold, President NBgF, 21. Januar 2022 08:55
Sist endret 26. Januar 2022 12:49
 

Det populære mestermøtekonseptet som nylig ble vunnet av Hans Marius Eikseth er fra og med 2022 utvidet med mellom- og begynnerklasse og heter nå Norgescup. Mesterturneringene starter opp fredag 4. februar og begynnerturneringene søndag 6. februar.


I løpet av året vil det deles ut poeng i 14 online turneringer pr klasse + NM og Bymesterskap. De 16 beste totalt i hver klasse får spille sluttspill og kjempe om potten som samles inn i løpet av året. Sluttspillene til mellom- og begynnerklassen går i utgangspunktet online, men ved høy deltakelse kan disse også gå live.

Fullstendig opplegg kan du lese om i regelverket.

Kravene til rating for å delta i de enkelte klassene er litt firkanta og ikke alltid den beste indikatoren på ditt spillnivå. Meld deg på om du ønsker å spille i en klasse selv om kriteriene ikke er møtt, så gjør vi en vurdering. Husk at du kan spille i flere klasser om du ønsker.

Online delen av Norgescup spilles på Backgammon Hub som er spesialdesignet for å arrangere online backgammonturneringer. Siden er testet og fungerer utmerket, men turneringslederne har fått mange nye knapper å trykke på så bær over med oss om vi trykker feil av og til, vi retter fort opp.

Vel møtt!


Introduksjon til turneringer på Backgammon Hub

  1. Du registrerer en bruker på backgammonhub.com. Kontaktinfoen du legger inn der vil bli brukt i turneringen (e-post).
  2. Neste turnering finner du i turneringskalenderen her på nbgf.no
  3. Du melder deg på ved å følge linken i klaenderen og trykke sign up.
  4. Du mottar e-post med mer info
  5. Du sender avgift på VIPPS til dagens turneringsleder (får info om det i mailen du mottar)
  6. Turneringsleder verifiserer din påmelding og sjekker deg inn i turneringen.
  7. Du møter opp til start på samme link som påmelding i kalender.
  8. Du får automatisk beskjed om når din kamp starter. Du har da X antall minutter på å sette deg ved brettet (normalt 10 minutt).
  9. Kampen starter så fort begge har satt seg, møter en ikke opp vinner den andre etter X minutt. Møter ingen opp får begge tap etter X minutt.
  10. Kampen spilles og resultatene rapporteres automatisk. Dersom du har behov for at kampen pauses så kontakter du turneringsleder på oppsatt telefonnummer. Ting kan skje i hjemmet og da tar vi hensyn innenfor rimelighetens grenser.
  11. Du flyttes / får link tilbake til turneringsrommet.
  12. Når neste kamp er klar starter man på punkt 8 igjen. Turneringsleder kan velge at kampene starter automatisk så fort motstander er klar (men enda med X minutt sjekk-inn tid) eller starte neste runde manuelt. Går det automatisk kan det komme brått på med neste runde om du ble sist ferdig i forrige runde, men du har uansett X minutters pause om du vil.
  13. Det fortsetter til du vinner turneringen eller er utslått. Du mottar eventuell premie på VIPPS så fort det er ferdig.
  14. Poengtabellen oppdateres på NBgF. Det vil for mellom- og begynnerklassen skje manuelt en stund til, men det blir automatisk etter hvert på lik linje med den velkjente mesterpoengstabellen.

Det er masse funksjonaliteter i turneringsrommet og lurer du på noe så spør i chatten du finner der.

NB. Når du starter en kamp går du ut av turneringsrommet og inn til der du spiller. Ønsker du å ha turneringsrommet tilgjengelig kan du for eksempel åpne turneringslinken i et nytt vindu.

Swiss format

Dobbel og trippel eliminering benytter Swiss formatet. Der brukes spillernes plassering til å avgjøre hvem som møter hvem og hvem som får bye.

I første runde vil det være helt tilfeldig, men i resterende runder gis eventuell bye til den lavest plasserte spiller (gitt at spilleren ikke har hatt bye før). De andre møtes slik at den best plasserte møter den nest best plasserte (men det gjøres søk for å unngå at spillere møter hverandre flere ganger*) 

Plassering avgjøres av, i prioritert rekkefølge:

1. Antall seire
2. Innbyrdes oppgjør blant de med lik score
3. Vurdering av motstandere man har møtt (Buchholz)
4. Random.

* Dobbel og trippel eliminering vil normalt tilsi at noen vil møte hverandre flere ganger før vinneren er kåret. Det avhenger litt av antall deltakere. Dess færre dess større sjans for det.




nbgf.no - NORGES BACKGAMMONFORBUND